Mistä voi tietää, saako asiakas riittävästi energiaa?

Tämä postaus on jatkoa edelliselle, jossa kerrottiin tarkemmin mitä haittoja voi olla riittämättömästä energiansaannista ja suhteellisesta energianvajeesta.


Treeneissä jaksaminen ja niistä palautuminen:
Seuraa asiakkaasi suorituskykyä ja jaksamista. Selkeä suorituskyvyn lasku, lihasten voimattomuus tai tunne, ettei palaudu riittävästi/ollenkaan, voivat olla merkkejä energiavajeesta.

Vireystila ja energiataso:
Kysy säännöllisesti, miten asiakkaasi kokevat energiatasonsa ja vireystilansa arjessa. Jatkuva väsymys ja uupumus sekä uniongelmat voivat olla merkkejä riittämättömästä energiansaannista.

Kehonpaino pysyy suurin piirtein samana tai muuttuu maltillisesti:
Painon putoaminen voi olla merkki energiavajeesta. Jos tämä on ollut asiakkaan tavoitteena, voi energiantarvetta olla haastavampi arvioida kehonpainon kautta. Jos kuitenkin painonlasku on nopeaa ja radikaalia, on se usein merkki liian vähäisestä energiansaannista.

Ruokailutottumukset ovat kunnossa:
Säännöllinen ateriarytmi sekä monipuoliset ja riittävät ateriat mahdollistavat riittävän energiansaannin. Jos PT:nä tästä herää huoli, voi asiakkaan kanssa keskustella aiheesta tai esim. pyytää asiakasta täyttämään ruokapäiväkirjaa muutaman päivän ajan. Tämä voi auttaa mahdollisen energiavajeen tunnistamisessa.

Kehon toiminnot:
Monet kehon toiminnot voivat muuttua monesta eri syystä, myös energiavajeessa. Esim. kuukautisten poisjäänti, nälkä- ja kylläisyyssignaalien katoaminen tai suoliston toiminnan muutokset voivat johtua liian niukasta ruokavaliosta.

Muista, että jokainen asiakas on yksilöllinen, ja energiantarve voi vaihdella paljonkin asiakkaiden välillä. On siis täysin mahdollista, että laaditun ravinto-ohjelman energiamäärä on jostain syystä liian niukka jollekin asiakkaalle. Siksi energiavajeen tunnistaminen ja siihen reagointi ovat tärkeää!

Lähde:
Terveurheilija. Energiansaanti ja ateriarytmi. https://terveurheilija.fi/urheilijan-ravitsemus/energiansaanti-ja-ateriarytmi/